Planinarske gamaže i dereze
GAMAŠE
Gamaše pokrivaju dio noge od cipela do koljena. One služe tome da snijegne ne upada u cipele. Takođe, na manjim visinama, ako se planinar kreće kroz visoku travu, one mogu štititi od mokre trave, blata, upadanja kamenčića u cipelu, kao i od krpelja
DEREZE
Dereze su metalni dodaci za cipele koji sprječavaju klizanje po ledu.
Planinarske dereze su predviđene za hodanje, a alpinističke za penjanje uz okomite stijene. Planinarske dereze nisu prikladne za okomito penjanje po ledu, već je za to potrebno imati specijalizirane dereze.
Broj zuba na derezama može varirati od 4 do 15, a najčešće su one sa 12 zuba, kod kojih su 4 zuba na stražnjem dijelu, a 8 na prednjem (2 su okrenuta naprijed). Najbolje su dereze od čelika, ali za manje zahtjevne terene je moguće koristiti i one od aluminijskih legura, koje su i mnogo lakše.
Dereze služe za sigurno i brzo hodanje po tvrdim snježnim i ledenim podlogama. Postavljaju se na cipele, na kojima moraju stajati čvrsto. Mogu se povezati trakama, gurtnama, prusicima ako su starijeg tipa, ili preklapanjem automatskog osigurača kod novijih modela.
Razlikujemo: obične(univerzalne), polu-automatske i automatske dereze.
Automatske dereze se uglavnom stavljaju na plastične cipele ili na cipele koje imaju dodatak za postavljanje tih tipova dereza. Prave se od lakih metalnih legura. Od njih se očekuje da budu dobro urađene, čvrste, lahke, jednostavne za stavljanje skidanje i transport. Imaju 6-12 zubaca koji su oštre, a prilikom transporta zaštičuju. Mogu biti iz jednog ili dva komada. Dereze moraju dobro da su uz cipelu, koja se u njima ne smije pomjerati. One ne smiju biti suviše zategnite, da ne bi zaustavile cirkulaciju krvi i uzrokovale smrzavanje stopala, niti suviše labave, da ne bi spadale. Mogu se podešavati prema brojevima cipela.
Dereze koje se koriste za penjanje leda i strmina imaju dva zuba okrenuta napred za lakše penjanje.
Prije svake upotrebe moramo provjeriti ispravnost dereza i traka za vezivanje. Dereze se kače na ranac, gde se i nose. Prilikom transporta u nekom prevoznom sredstvu moraju imati zaštitu, da ne bi došlo do slučajnog povređivanja nekog člana tima ili do cijepanja nekog dijela opreme. U novije vrijeme kupuje se sa futrolom, a ko nema futrolu moze da ih ubode u parče stiropora i tako da ih trasnportuje.